Ieder jaar brengen we leerlingen van verschillende leerjaren en studierichtingen bij elkaar om gezamenlijk een maatschappelijk probleem aan te pakken onder de noemer "githo@work". Sommigen blinken uit in wetenschappen of talen, anderen zijn doelgericht of handig. Het idee om een project te lanceren rond water en energie speelde al geruime tijd, en eindelijk was het zover. Toen we de leerlingen uit verschillende studierichtingen voor het eerst bijeenbrachten voor een brainstormsessie, werd al snel duidelijk dat dit een opmerkelijk avontuur zou worden, aldus leerkracht Jente Geeraerts.

TekstMelanie Mertens FotografieMelanie Mertens

Hasse Geudens (3TW): Tijdens de brainstorm vorig schooljaar kwamen er al snel heel wat zaken naar boven waar we mee aan de slag wilden gaan. Er valt, zeker in België, jaarlijks heel veel water uit de lucht. Gebruiken we dat regenwater wel voldoende? Kunnen we water uit de Nijlense beek, die achter onze school stroomt, zuiveren? Kunnen we energie opwekken uit dit water? Het project Hydro Energy was geboren!

Yorbe Sterckx (4BW): Het zuiveren van water uit de Nijlense beek was leuk om te doen. In het labo onderzochten we hoeveel water en licht plantjes nodig hebben om optimaal te kunnen groeien. Maar we plantten ook zelf een aantal snelgroeiende planten zoals sla of radijsjes om alles ook in het echt te kunnen zien.

Kamil De Cordt (3TW): Op basis van alle onderzoeksresultaten programmeerden we vervolgens een testopstelling van een serre, met een volledig uitgewerkt irrigatienetwerk en sensoren om de bevloeiing te kunnen aansturen en uit te lezen op onze laptop.

Wout Van der Linden (7EB): Wij wilden graag nog een stapje verder gaan. Ons idee om de serre te koppelen aan een volledig uitgebouwde waterkrachtturbine werd door iedereen op veel enthousiasme onthaald.

Noortje Balemans (6O&M): Ik was onder de indruk van het project van mijn medeleerlingen van de wetenschappelijke en technologische richtingen. Wat zij allemaal kunnen, indrukwekkend. Wij mochten een folder, naam en logo voor het project bedenken!

Leerkracht Michiel Sels: Het is een project om fier op te zijn. Leerlingen die met veel inzet op een wetenschappelijke manier alle nodige aspecten bij elkaar hebben gebracht, de Nijlense beek zuiveren en een volledig functionele serre met waterkrachtturbine in elkaar knutselen. Daarom sta ik zo graag in het onderwijs!

De betrokken leerlingen werden door lokaal bestuur Nijlen gehuldigd als lokale helden in het kader van de ‘Week van de Duurzame Gemeente’.

Wie weet wordt de Nijlense beek in de toekomst wel een échte katalysator voor energieopwekking in Nijlen!

 

Deel dit artikel
THEMA