Nog tot het einde van het schooljaar krijgen Oekraïense kinderen die in Bevel, Kessel of Nijlen op een lagere school zitten Nederlandse les. Op een speelse manier geven logopediste Ellen Van Bijlen en zorgcoördinator Sane Smits van Goezo! Kessel drie voormiddagen per week les. Lokaal bestuur Nijlen zorgt met steun van Onderwijs Vlaanderen voor de coördinatie van dit taalintegratieproject. We spreken Ellen en Sane over hun aanpak en ervaringen met de taalklas.

Kunnen jullie schetsen hoe de lessen georganiseerd worden?

Sane: Iedere maandag, woensdag en vrijdagvoormiddag gaan de lessen door in een lokaal in GC ’t Gesticht in het centrum van Nijlen. We starten om 8u45, iets later dan de scholen omdat de scholen de leerlingen zelf naar de taalklas brengen. De scholen halen de kinderen om 11u45 ook terug op. Voor de speeltijd gebruiken we de speeltuin en het speelgoed van de buitenschoolse kinderopvang. Even buiten spelen komt goed van pas, want een nieuwe taal leren is toch wel best intensief.

Hoeveel kinderen zitten er in jullie klas?

Ellen: Momenteel zitten er negen leerlingen in de taalklas. Ze komen van VBS Kinderpad, Bevel, Goezo! Kessel, VBS De Ceder, Kessel, VBS Sint-Calasanz, Nijlen en GO De Zevensprong, Nijlen. Als er dit schooljaar nog Oekraïense kinderen bijkomen in de lagere scholen, die  kunnen nog aansluiten tot het einde van het schooljaar.

Sane en enkele leerlingen spelen Memory

Wat is jullie plan van aanpak? Het lijkt geen simpele opdracht.

Sane: We proberen de kinderen op een speelse manier dagelijks taalgebruik aan te leren. Ons eerste doel is dat ze ons verstaan. Terug communiceren in het Nederlands, dat is stap twee. We merken wel dat er kinderen zijn die op korte tijd in de school zelf al veel hebben bijgeleerd. Maar er zijn er ook enkele bij die helemaal van nul moeten starten.

Ellen: Het voordeel van een aparte taalklas is dat kinderen geen schroom moeten hebben om fouten te maken. Ze zitten samen met kinderen die dezelfde moedertaal spreken. Als ze in een echte klas komen, is dat vaak overweldigend. Ze zijn vaak de enige die nog niet zo goed Nederlands kunnen en dan zijn ze soms meer geremd om te durven spreken.

Jullie krijgen ook hulp van een mama van één van jullie leerlingen?

Ellen: Dat klopt, Natalia is de moeder van Oleksii (10). Oleksii zit al enkele maanden in VBS De Ceder. Ze is echt een grote hulp en spreekt zelf vloeiend Engels, Oekraïens en Russisch. Natalia is onze tolk en helpt mee in de klas.

 

Logopediste Ellen (links) en Natalia, mama van Oleksii (rechts)

Zien jullie op die enkele weken al vorderingen?

Sane: Ja zeker, we staan soms zelf verbaasd van hoe snel kinderen iets oppikken. We merken per week vooruitgang en dat is natuurlijk mooi om te zien.

Oleksii tekent een beer ' Ведмідь'
Op een speelse manier eenvoudige woorden aanleren

Door mee te helpen in de klas, leer ik zelf ook Nederlands
Natalia (tolk Oekraïens-Engels in de taalklas)
Deel dit artikel
THEMA