Digitalisering gaat razendsnel. Steeds meer diensten vind je enkel nog online. Een treinticket kopen, een overschrijving doen, ... Het wordt almaar meer. Hilde Mallants van Lokaal Dienstencentrum 'De Geburen', merkt op dat veel bezoekers van het buurtrestaurant vragen hebben over het gebruik van hun smartphone. Om deze drempel weg te nemen, is het idee ontstaan om jongeren mee aan tafel uit te nodigen. Zij helpen bezoekers bij het bijspijkeren van hun smartphonekennis. Een mooi voorbeeld van hoe we de digitale kloof én de generatiekloof in één klap overbruggen.

Gezellig druk

Het is gezellig druk in het wekelijkse buurtrestaurant van lokaal dienstencentrum ‘De Geburen’ in Nijlen. ‘Zo dadelijk komen de studenten,’ vertelt Hilde enthousiast. ‘Dan zijn ze net op tijd voor de soep. We zijn een samenwerking aangegaan met de leerlingen van het 5de jaar Ondernemen en Marketing van githo nijlen. Vier weken zijn ze mee komen eten en hebben ze onze bezoekers tekst en uitleg gegeven bij al hun vragen over hun smartphone.
We merken dat ze toch met veel vragen zitten. Hoewel er tal van cursussen zijn van de gemeente en de bibliotheek, ervaren we dat sommige mensen terughoudend zijn om zich in te schrijven of om echt naar de cursus te gaan. Hier kunnen ze letterlijk ’tussen de soep en de patatten’ hulp vragen. Een heel laagdrempelige oplossing dus. En voor de leerlingen is het ook een plus, zij leren zo hun sociale vaardigheden te ontwikkelen.’

Beetje onwennig

‘In het begin was het voor de leerlingen toch wat wennen’, vertelt de leerkracht Kristof Leysen. ‘Om in conversatie te gaan met de restaurantbezoekers moesten sommigen toch een stap zetten. Liefst alleen of per twee zetten ze zich bij aan de tafels. De angst om eraan te beginnen was bij iedereen snel verdwenen. Praten met mensen die ze niet kennen, is dan ook een goede oefening zeker voor leerlingen in de richting ondernemen. Het is een vaardigheid die ze in hun verdere carrière nog goed kunnen gebruiken.’

Itsen en Gaby

Itsen is aangeschoven aan de tafel van Gaby en haar vriendinnen. ‘Thuis heb ik een tablet en lukt het me al goed om via Messenger met de familie te bellen of een bericht te sturen. Op mijn gsm zou ik graag nog wat beter met Whatsapp leren werken. Van Itsen leer ik nu hoe ik een foto kan doorsturen en hoe ik moet reageren op een bericht. Hij heeft me al echt goed geholpen. Spijtig dat het de laatste week is dat ze langskomen.’

Geen smartphone held

‘Deze week is er maar één meisje bij en ik vind het tof dat ze samen met Noah bij ons aan tafel zit’, aldus Diane. Samen met haar man Hubert zijn ze vaste bezoekers van het buurtrestaurant. ‘De afgelopen weken dat de leerlingen er waren was ik mijn gsm vergeten thuis. Maar vandaag heb ik hem bij me en ga goed gebruik maken van de kennis van de jeugd. Ik ben helemaal geen smartphone held en dat hoef ik ook niet te worden. Maar ik weet dat er veel meer kan dan dat ik weet en ik laat het me allemaal eens graag uitleggen door de specialisten.’

Een tof initiatief, dat wat mij betreft voor herhaling vatbaar is!’

Deel dit artikel
THEMA