Greenpower Challenge daagt jongeren uit om zelf een elektrische racewagen te ontwerpen, te bouwen én er ook mee te racen op o.a. het circuit van Zolder. Het is een initiatief van Greenpower Benelux. Deze groep maakt deel uit van de internationale organisatie Greenpower Education Trust en wil met dit initiatief jonge mensen inspireren om hun potentieel te ontdekken en enthousiasme op te wekken in wetenschap, technologie, engineering en wiskunde (ook wel de vier STEM-domeinen genoemd).

En of de leerlingen van githo nijlen zich vastbijten in deze challenge! Een nieuw githo@work-project, waarbij leerlingen van diverse studierichtingen en -jaren samenwerken, is dan ook een feit. En die vele slimme koppen en vaardige handen zijn meer dan nodig, want de Greenpower Challenge vraagt heel wat voorbereiding. Het gonst in githo nijlen dan ook van bedrijvigheid, want in de maand mei moet de racewagen tip-top in orde zijn voor de race op het circuit van Zolder!

Quasi alle studiejaren dragen hun steentje bij. Zo zorgen de leerlingen van het eerste jaar voor het grafisch ontwerp van de racewagen en ontwerpt het vierde jaar Hout de mal voor het koetswerk.

Welke topics de overige studiejaren op zich nemen, dat laten we de leerlingen van githo nijlen graag zelf vertellen.

De leerlingen van het zesde jaar Autotechnieken bouwen de wagen, stellen alles correct af en vormen het raceteam.
Killian: “Wij zijn Seppe, Axel, Cédric en Killian van het 6e jaar Autotechnieken.” (Foto rechts)

Axel: “De ‘Greenpower Challenge’ is een wedstrijd voor scholen en bedrijven. Iedereen vertrekt van dezelfde elektrische auto met een metalen kader. Het is de bedoeling dat je een eigen carrosserie ontwerpt en maakt zodat je auto of kart zo lang mogelijk kan blijven rijden op éénzelfde batterijpakket.”

Cédric: “Wij bouwen de wagen zo aerodynamisch mogelijk, met dank aan de wetenschappelijke ondersteuning van de leerlingen van de andere leerjaren. We testen de auto voortdurend om de theorie aan de praktijk te toetsen en de wagen zo goed mogelijk af te stellen. De bedoeling is om zo lang mogelijk te kunnen blijven rijden. Het verbruik moet dus zo laag mogelijk liggen.” 

Seppe: “Er zijn ook één testrit en twee wedstrijden waaraan we zullen deelnemen. Tijdens deze races zal onze klasgenoot Lucas met de auto rijden. De testritten op school om de auto zo goed mogelijk af te stellen, die kunnen we allemaal doen.” 

Wat heb je geleerd uit dit project?
Axel: “De installatie en het onderhoud van elektrische wagens is complex. Een zeer leerrijke ervaring dus om zo’n auto van nul op te bouwen tot een echte raceauto. Al kijk ik in de toekomst toch ook uit naar auto’s die op andere biologische brandstoffen zullen rijden.”

Cédric: “Ook het vastzetten van alle onderdelen van de carrosserie is heel belangrijk, dat hebben we alvast proefondervindelijk mogen ontdekken.” (vertelt Cédric lachend) 

Wat is er zo leuk aan het project?
Killian: “Het is fijn om de auto met heel onze klas samen te ontwikkelen. Het feit dat er een competitie wordt georganiseerd, is ook enorm motiverend! We zijn alvast erg enthousiast om binnenkort te gaan supporteren voor Lucas!”

De leerlingen van het tweede jaar technologische wetenschappen berekenen de aerodynamica van de wagen.
Dries: “Wij zijn Brent, Mats, Kyron en Dries. Wij zitten in het 2e jaar Technologische Wetenschappen.” (foto 1)

Mats: “We ontwerpen de kast van de elektrische racewagen. Het is belangrijk dat de auto zo snel mogelijk kan rijden. Dit doen we door het gewicht zo laag mogelijk te houden en ervoor te zorgen dat de auto zo weinig mogelijk wind opvangt. Het doel is dus dat we de auto zo aerodynamisch mogelijk maken.”

Kyron: “We werken met het programma ‘SketchUp’. Iedereen van de klas krijgt de kans een eigen 3D-ontwerp te maken. Vervolgens voeren we allerhande proeven uit om de aerodynamische waarden te bepalen. Uiteindelijk zal het beste ontwerp worden gekozen.”

De leerlingen van het vijfde jaar commerciële organisatie verzorgen PR en marketing.
Sebe: “Wij zijn Jules, Jazzlyn, Luiz, Tibo, Bjorn en Sebe, leerlingen uit het 5e jaar Commerciële Organisatie.” (foto 2&3)

Luiz: “De klas is onderverdeeld in verschillende groepen die elk hun eigen onderdeel van de marketingcampagne voor hun rekening nemen.”

Jules: “Mijn groep ontwerpt een logo voor de wedstrijd. We maken hiervoor gebruik van de programma’s Canva, Microsoft Word en Adobe Illustrator. We geven feedback op elkaars werk. Het beste ontwerp wordt dan later gebruikt voor de gehele campagne.”

Jazzlyn: “Het is leuk om creatief aan de slag te gaan en de lessen grafische vorming te kunnen toepassen voor dit project.”

Tibo: “Ons groepje gaat aan de slag met de uitgewerkte logo’s. Wij ontwerpen de T-shirts die tijdens de race zullen gedragen worden. Het is belangrijk dat de kwaliteit van de bedrukking en de T-shirts goed is. Ook de prijzen van de bedrukking hebben we opgevraagd. Dat was toch wel even schrikken. (Tibo lacht). Aanvullend op onze taken zijn er ook nog klasgenoten verantwoordelijk voor de sociale media.” 

Agenda GreenPower Challenge

15 maart 2024
Trackday Herentals

23-24 maart 2024
Wedstrijd Lotto Arena
Antwerpen

26 mei 2024:
Wedstrijd
Circuit Zolder

Deel dit artikel
THEMA