VOORBEREIDING ‘Elke twee jaar maken we met de kinderen van het 5de en 6de leerjaar een creatieve voorstelling,’ vertellen Sofie Booten en Tine Van Wezemael, beiden juffen van het 5de leerjaar. ‘Voor zo’n voorstelling vinden we het belangrijk dat iedere leerling zich goed voelt in zijn rol. Niet alle kinderen staan graag in de schijnwerpers, sommigen voelen zich beter achter de schermen. Kinderen konden aansluiten bij verschillende werkgroepen. De jongeren van groep ‘multimedia’ hebben geholpen met het ontwerpen van de affiche en uitnodigingen. ‘Crea’ bezielde zich over het decor, ‘mode’ over de kostuums en alle andere konden hun ei kwijt in dans, muziek en drama.’
‘Oh ja en voor kinderen die toch willen optreden, maar zich onzeker voelen om vooraan te staan, was er een mogelijkheid om op te treden in het schimmenspel,’ vult Sofie aan. ‘We willen vooral alle kinderen die hier zo enthousiast aan hebben meegewerkt een herinnering voor het leven bieden. We merkten zelfs dat velen in een zwart gat vielen de dagen na de voorstellingen.’
GEVOELIG THEMA
‘Als thema kozen we dit jaar voor oorlog met als titel ‘Ze zijn daar’. Best een gevoelig thema gezien de actualiteit. Na de voorstelling vertelden meerdere bezoekers dat het toch pakkend was, zeker nu oorlog zo dicht bij is. Ook voor onze leerlingen was het nuttig om hier even bij stil te staan, zeker nu Aleksey, een Oekaïense vluchteling in hun klas zit.’
VIJF SCENES IN HET FORT ‘De voorstelling is geen klassieke voorstelling voor een vast publiek. Groepjes van 20 personen vertrokken met een kar achter een tractor naar het fort. Iedere groep kreeg twee persoonlijke gidsen, leerlingen van het 5de of 6de leerjaar, die hen door de voorstelling gidsten. In het fort waren er vijf scènes en aan de ingang speelden oud-directeur Guy Mertens en Koen Gijsels ‘The last post’. Helemaal in het thema,’ aldus Sofie. ‘In totaal deden we drie voorstellingen, per voorstelling ontvingen we 7 groepen van 20 personen. Meer dan 400 toeschouwers hebben dus genoten van dit spektakel.’
HET TRIESTE VERHAAL VAN DE SOLDAAT DIE OM KWAM
‘De scène van de soldaat die brieven schrijft aan zijn gezin, zorgde voor een mix aan emoties. In het verhaal maakten de toeschouwers kennis met een man die naar het front vertrok en via brieven wil vertellen wat hij meemaakt. Op een dag wil hij een klaproos plukken om op te sturen naar zijn vrouw. Maar de soldaat overleeft de strijd niet… De scène eindigt wanneer een officier een doos komt afgeven met persoonlijke spullen van de soldaat en de klaproos die hij nog net had kunnen plukken.’
Alle kinderen kregen de opdracht een kledingstuk te ontwerpen met kosteloos materiaal. Sommige kinderen maakten een bevrijdingsrok. Kosteloos en met zo weinig mogelijk middelen, net zoals tijdens de oorlog.
RESPECT VOOR DE NATUUR
‘Het fort is de vaste woonplaats van een kolonie vleermuizen. In samenwerking met de gidsen van het fort en Natuurpunt werden duidelijke afspraken gemaakt om geen overlast voor de dieren te bezorgen. We kunnen het niet hard genoeg benadrukken, we willen alle partijen bedanken die dit spektakel mee mogelijk hebben gemaakt. Merci aan alle gidsen van Gidsenwerking Fort Kessel, Natuurpunt, Lokaal bestuur Nijlen en Cultureel Erfgoed.’
‘We kijken er al naar uit om in 2024 aan een nieuw spektakel te kunnen werken.’