Hoe werkt dat allemaal met die apps en andere dingen op je smartphone, tablet of laptop? Hoe moet je een foto versturen? Hoe kan je de weg zoeken of iets op facebook zetten? Het zijn vragen waarop je in het maandelijkse digicafé een antwoord krijgt.

Guido De Decker is de vrijwilliger van dienst. ‘In het dagelijkse leven werk ik als controleur van brandbeveiliging. Daarnaast heb ik een bijberoep in IT, en dat is écht mijn passie. En omdat ik graag met mensen omga, heb ik mij geëngageerd. De plannen van het digicafé liggen al van voor corona op tafel en ik ben zeer blij dat we nu ons café ook effectief hebben kunnen openen, al is het dan voorlopig nog zonder koffie’, vertelt Guido. ‘Het is echt belangrijk om zoveel mogelijk mensen mee op de digitale trein te krijgen. Van nul beginnen op een digitaal apparaat mag je echt niet onderschatten. Ik leg soms liever iets drie keer uit tot ik het gevoel heb dat ze het helemaal begrepen hebben, dan de mensen te overladen met informatie.’

Guido De Decker als vrijwilliger van dienst.

Jozef Verelst is de eerste klant in het digicafé. ‘Van kennissen heb ik onlangs een tablet gekregen. Ze hadden zelf een nieuw model gekocht en omdat het vorige nog niet versleten was hebben ze het aan mij gegeven. Maar als ik eerlijk moet zijn, ken ik er niet veel van. Mijn buurvrouw had ergens iets gelezen over dat je in de bib op bepaalde dagen vragen kon komen stellen over je gsm, tablet of computer. Ik heb me daarvoor ingeschreven en ben blij dat ik heb meegedaan. Guido heeft me echt goed geholpen, en heeft me aangeraden veel te oefenen met wat ik vandaag geleerd heb. Een foto maken zou me nu al moeten lukken, maar of ik die foto effectief al naar mijn kleinkinderen kan sturen, dat weet ik niet. Guido gaf me wel de tip al mijn vragen op te schrijven en binnenkort nog eens langs te komen.’

Guido heeft me echt goed geholpen
Jozef Verelst
Deel dit artikel
THEMA