In de bloeiende vestigingsplaatsen in Nijlen en Kessel van Podiumacademie Lier, kan je opleidingen in 'Muziek' en 'Woordkunst-Drama' volgen. Enkele muzikale en enthousiaste families delen graag hun ervaringen over wat muziek en de Podiumacademie betekenen voor hun gezin.

TekstJasper Gheysen
Tom & Febe Michiels

Hoe sterk is de muzikale band in jullie gezin?

Katrien Van Berckelaer: Bij ons thuis wordt er veel gezongen. Of we daar talent voor hebben is natuurlijk een andere vraag… (lacht) We beleven er in ieder geval heel veel plezier aan! Rosalie en Louise (middelste en jongste dochter) startten vorig schooljaar eerst aan de muziekschool. Rosalie, de jongste begon met muziekinitiatie en kon al een instrument kiezen. Het werd piano. Onze piano staat centraal in ons huis. Ze oefent daar nu vaak op. Maar ook in het voorbijlopen, gaan onze kinderen spontaan achter de piano zitten en spelen ze liedjes die ze kennen of zoeken ze zelf wat uit. De ene keer met al wat meer succes dan de andere. In ieder geval heerlijk om naar te luisteren!

Tom Michiels: Mijn vrouw Veerle en haar zus Leen spelen al sinds 1995 in de harmonie van Nijlen. Mijn vrouw speelt saxofoon en haar zus speelt klarinet. Toen ik mijn vrouw leerde kennen in 1998 ging ik op vrijdag mee luisteren naar de repetitie. Na de geboorte van onze oudste dochter in 2004 is het saxofoon spelen bij mijn vrouw naar de achtergrond verschoven en heeft ze een hele tijd niet meer meegespeeld in de harmonie. Het contact met de harmonie bleef. Sinds januari 2020 sloot Veerle zich aan bij het bestuur van de harmonie als penningmeester en sinds mei 2022 speelt ze terug actief mee. Vorig jaar zijn we met het gezin samen met een hele delegatie van de harmonie en de gemeente Nijlen mee naar Güssing in Oostenrijk geweest. De harmonie in Nijlen is al 50 jaar verbroederd met de Stadskapelle in Güssing. Daar is onder impuls van de dirigent Marc Vandingenen de goesting aangewakkerd om ook een instrument te spelen. Zo ben ik samen met mijn jongste dochter Febe en nog een vriend van de harmonie die ook mee was in Güssing in september vorig jaar gestart aan de academie. Onze dochter volgt les in de tienerklas in Lier en speelt net als haar mama saxofoon. Ze krijgt saxofoonles van Hans in de Podiumacademie in Nijlen. Ik volg notenleer en trompetles in Nijlen. Notenleer bij Liesbet en trompet bij Michiel.

Wat maakt de Podiumacademie in Nijlen zo uniek?

Katrien: Op zich is het gewoon al heel handig dat het zo vlakbij is. Ik ben ook altijd onder de indruk van de goede organisatie en heldere communicatie. Dat maakt het als ouder (en voor mezelf als leerling) heel gemakkelijk om mee te volgen. Maar het echte succes ligt bij de passie en het enthousiasme van de leerkrachten.

Wat hebben jullie geleerd bij juf Liesbet en hoe is de groepssfeer daar?

Tom: We hebben met Liesbet een gepassioneerde, enthousiaste en zeer professionele leerkracht. Ze daagt ons op een heel aangename en motiverende manier uit om alle aspecten van de notenleer bij te brengen. We hebben een fantastische groep waar de sfeer enorm goed zit en waar reeds nieuwe vriendschappen zijn ontstaan. We praten na de les bij met een lekker glas in een Nijlens café. We kijken iedere week uit om terug naar de les te gaan en ook de lessen samenzang zijn enorm fijn om te doen. Samen met de andere eerste jaren van Broechem en Zandhoven samen zingen is een zeer fijne ervaring.

Waarom moet iemand naar de Podiumacademie komen in Nijlen?

Katrien: Waarom zou je niet gaan! Als je graag met muziek bezig bent, ongeacht voorkennis of aangeboren talent, zou ik iedereen aanraden om de stap te zetten. Wij halen er zoveel plezier en energie uit. Daarnaast vind ik het voor de kinderen een grote meerwaarde. En dat bedoel ik niet alleen op muzikaal vlak. Ook de kansen die ze krijgen om zich te kunnen tonen op een podium vind ik geweldig. Dit is iets wat op het eerste zicht misschien afschrikt. Dat was bij ons toch zo toen Rosalie voor de eerste keer piano moest spelen op een grote vleugel op een podium. Of zingen voor het examen voor twee leerkrachten. Maar de leerkrachten kijken daar anders naar. Ze nemen de kinderen mee in het delen van hun muziek. Het is gewoon je best doen en tevreden zijn met wat je daar kan neerzetten.

Het echte succes ligt bij de passie en het enthousiasme van de leerkrachten.
Katrien Van Berckelaer

Reactie van Juf Liesbet
Leerkracht muziekinitiatie, muzieklab en groepsmusiceren

Liesbet Vanherck: Mijn naam is (juf) Liesbet. Ik ben een dorp verder opgegroeid, in Emblem, en oud-leerling van de Podiumacademie Lier. Sinds enkele jaren geef ik zelf les in Nijlen. Ik geef hier muziekinitiatie, muzieklab en muziekpraktijk.

Wekelijks passeren dus zowat alle leeftijden bij mij in de groepsles om samen te musiceren. Veel mensen kennen elkaar vanuit het verenigingsleven, van aan de schoolpoort, … Dat schept al snel een gezellige sfeer.

Het is fantastisch om de verbindende leerkracht te kunnen zijn tussen de verschillende generaties. Je ziet hoeveel leerlingen binnen één familie er bij ons over de vloer komen doorheen de jaren. Dat maakt dat je met heel wat families een nauwere band krijgt. En maakt het lesgeven allemaal maar fijner!

Info & inschrijven:
www.podiumacademielier.be

Deel dit artikel
THEMA