Waarom hebben jullie destijds gekozen voor een job bij de politie?
Anaïs: “Variatie en afwisseling trokken mij aan. Ik hou van de combinatie tussen administratief werk en veldwerk. Elke dag is anders en dat maakt het boeiend.” Kevin: “Voor mij was rechtvaardigheid de belangrijkste motivatie. Daarnaast hou ik van sociaal contact en de afwisseling tussen binnen- en buitenwerk. Geen enkele dag is hetzelfde en net dat is interessant.”
Hoe ziet een typische werkdag van een wijkagent eruit?
Anaïs: “We starten de dag met het nalezen van oproepen/interventies en het beantwoorden van mails. Daarna verzamelen we de nodige documenten en trekken we de wijk in. We voeren woonstcontroles uit voor adreswijzigingen, betekenen rijverboden, volgen personen op die vrij zijn onder voorwaarden en bezorgen wapenvergunningen. Onderweg staan we buurtbewoners te woord, bemiddelen we bij burenruzies en houden we toezicht op de algemene leefbaarheid van onze wijk. Daarbij werken we nauw samen met de gemeente, ARKTOS, Igemo, dierenwelzijn en andere partners.” Kevin: “Naast administratieve taken en fietspatrouille in mijn wijk, voer ik ook schooltoezicht uit bij VBS De Ceder. In de namiddag doen wij meestal plaatsbezoeken in het kader van moraliteit, bemiddelingen, kantschriften…”
Zijn er zaken waarvan mensen denken dat ze tot jullie job behoren, maar dat eigenlijk niet zo is?
Anaïs: “Wij treden op bij strafrechtelijke zaken, maar niet bij burgerlijke geschillen zoals huurproblemen of onbetaalde facturen. Die zaken behoren tot het vredegerecht.” Kevin: “Inderdaad, wij kunnen bemiddelen bij burgerlijke geschillen, maar als er geen strafbare feiten in het spel zijn, kunnen we geen proces-verbaal opstellen. Veel mensen denken dat wij alle problemen kunnen oplossen, maar soms moeten we hen doorverwijzen naar andere instanties.”
Hoe verschilt jullie rol van andere politiemensen, zoals interventie- of rechercheteams?
Anaïs: “Als wijkagenten bouwen we een vertrouwensband op met de bewoners. We zijn een laagdrempelig aanspreekpunt en worden niet enkel geassocieerd met negatieve gebeurtenissen, zoals bij interventieagenten vaak wel het geval is. Wij komen soms ook voor ‘leuke’ dingen over de vloer.” Kevin: “Wij nemen tijd om in dialoog te gaan met bewoners en overtreders, in plaats van meteen te verbaliseren. Dat respect werkt in twee richtingen. Interventie- en verkeersdiensten hebben daar minder ruimte voor, die zijn vaak met meerdere opdrachten tegelijk belast. Recherche werkt dan weer achter de schermen. Dit terwijl wij informatie verzamelen en doorgeven zodat andere diensten er gericht mee aan de slag kunnen.”
Hoe bouw je een vertrouwensband op met de wijkbewoners?
Anaïs: “Volgens drie principes: vriendelijkheid, eerlijkheid en hulp bieden indien nodig.” Kevin: “Door zichtbaar aanwezig te zijn en het gesprek aan te gaan. Ik word vaak aangesproken door bewoners, ook over kleine ergernissen. Daarnaast heb ik o.a. tijdens het schooltoezicht veel sociaal contact. Het helpt ook dat ik van hier ben en de mensen mij al kennen.”
Wat is het vreemdste of grappigste dat jullie ooit hebben meegemaakt?
Anaïs: “Elke week denk ik wel eens: ‘Nu heb ik alles gezien’, en dan gebeurt er weer iets dat alle verbeelding tart. In deze job blijf je je verbazen.” Kevin: “We maken ook schrijnende situaties mee, en dat kan soms mentaal zwaar wegen. Gelukkig kunnen we altijd bij collega’s terecht om te ventileren.”
Hoe kunnen bewoners jullie het best contacteren bij vragen of problemen?
Anaïs: “Via het algemene nummer 03 466 16 16 of via het online platform van onze politiezone. Op de website kan je tevens eenvoudig je wijkagent vinden en een bericht sturen.” Kevin: “Of spreek me gewoon aan als je me op straat ziet. We zijn er net om bereikbaar te zijn voor de buurtbewoners.”
Welke tips geven jullie vaak aan bewoners om hun woning en buurt veiliger te maken?
Anaïs: “Onderhoud een goed contact met je buren. Dat zorgt voor sociale controle en maakt je wijk minder aantrekkelijk voor criminelen. Je eigen perceel goed onderhouden zorgt ervoor dat je buurt niet verloedert. Verloedering trekt namelijk criminelen aan.” Kevin: “Aarzel niet om verdachte situaties te melden. We worden liever een keer te veel gebeld dan te weinig. Soms blijkt achteraf dat iemand verdachte voertuigen of personen had opgemerkt, maar niet gebeld heeft omdat ze dachten dat het niet belangrijk genoeg was. Die info kan net cruciaal zijn om een misdrijf op te lossen.”
Hebben jullie nog een boodschap of tip voor de inwoners?
Anaïs: “Verken je gemeente eens te voet of met de fiets. Je zal verrast zijn door wat je allemaal ontdekt.” Kevin: “Meer verdraagzaamheid en communicatie zouden veel problemen kunnen voorkomen. Burenruzies escaleren dikwijls omdat mensen niet rechtstreeks met elkaar praten of door miscommunicatie. Ook sociale media is vaak de katalysator voor onnodige commotie. Goede communicatie blijft de sleutel tot een harmonieuze samenleving.”
Voor de contactgegevens van jouw wijkagent, bezoek www.politie.be/5361/contact/je-wijk of bel naar 03 466 16 16.
Onderhoud een goed contact met je buren. Dat zorgt voor sociale controle en maakt je wijk minder aantrekkelijk voor criminelen.