De voorleesweek in Goezo!Kerkeblokken startte vorige week met een filmpje gemaakt met een eigen cast en een eigen regisseur. Dagelijks speelden de leerkrachten het vervolg van het filmpje life op de speelplaats. Op deze manier werd de nieuwsgierigheid naar boeken gewekt. De kinderen keken uit naar dit optreden als was het een tiktokfilmpje!

TekstGoezo!Kerkeblokken FotografieGoezo!Kerkeblokken

Ook de kleuters en leerlingen kregen een dagelijks voorleesmoment. Wanneer de bel op een onverwacht moment ging, spurtten de leerkrachten naar een andere klas om daar ‘coronaproof’ voor te lezen. Voor de kinderen: spannend! Wie komt er? Voor de leerkrachten een ervaring rijker!

Dit alles met één doel: het herontdekken van boeken; leuke plaatjes bekijken, een boek voelen, ruiken, bladeren in een boek… een boek koesteren. Het hoeft toch niet allemaal via een schermpje te gaan? Even geen blauw licht en … rust in je hoofd…

Voorlezen (en lezen) draagt ook bij tot een betere taal- en leesvaardigheid. Hoe vroeger en regelmatiger kinderen worden voorgelezen, hoe groter de voordelen zijn. Voorlezen prikkelt de fantasie en nieuwsgierigheid van kinderen. Ook zorgt voorlezen en lezen voor rust, ontspanning en structuur.

En de ouders deden mee! Deze week is er ook thuis ontzettend veel voorgelezen, in bed, bij de haard, op schoot, voor het slapen, na het eten, … en de kinderen genoten!

Maar hier stopt het niet! We blijven voorlezen en lezen, boeken onder de aandacht brengen en het plezier in lezen aanwakkeren. We maken allemaal samen van de voorleesWEEK voorlopig een voorleesJAAR!

Deel dit artikel
THEMA