Veel pesticiden zijn in Europa verboden omdat ondertussen duidelijk is dat ze schadelijk zijn voor de gezondheid van mens, dier en aarde. Toch worden sommigen daarvan nog altijd geproduceerd en naar landen uitgevoerd waar minder strenge normen gelden. Met de campagne van dit jaar, kaart Broederlijk Delen die dubbele standaard aan.
De organisatie geeft het verhaal mee van koffieboer Patrick uit Oeganda die via de overheid gratis pesticiden kreeg voor zijn koffieplantage. Dat zorgde een eerste jaar inderdaad voor een mooie toename van de koffie – maar in de jaren nadien begonnen zijn planten te verwelken en werd de grond levenloos. Veel van zijn planten stierven en zijn inkomen viel weg – met alle gevolgen van dien. Via een partnerorganisatie van Broederlijk Delen kreeg de koffieboer een opleiding om zijn planten met andere beschermingsmiddelen te ondersteunen. Patrick: “Gelukkig leerde ik goede alternatieven kennen. Ik merk vandaag het verschil: de grond is weer rijk en levend, en de planten geven elk jaar een grotere oogst.” Een succes dus.
Broederlijk Delen onderzoekt via dit project samen met partners de impact van het probleem, werkt aan oplossingen op het veld – zoals die met koffieboer Patrick – en voert ook strijd voor een ander beleid. Om dit te ondersteunen, wordt dit jaar geld ingezameld via acties over heel Vlaanderen. En natuurlijk zet ook de lokale afdeling van Nijlen haar beste beentje voor. Erik Bollaerts: “De campagne is landelijk, dus via radio en tv zullen mensen er zeker over horen. Hier in Nijlen gaat al het geld wat we binnen de parochies ophalen naar de campagne. Maar we zetten vooral ook in op onze scholenwerking. In de maand maart bezoek ik vier lagere scholen om uitleg te geven over de organisatie en dit jaar dus ook over die gevaarlijke pesticiden.”
“Ook wie naar de Jaarmarkt komt, kan trouwens de campagne steunen. Want daar voorzien we samen met de Wereldwinkel een koffiestop.”
Wie een gift wil doen voor ‘Samen oogsten we succes’ kan dat doen via de website van Broederlijk Delen: www.broederlijkdelen.be/nl/campagne-2025.