‘Ik heb interesse in verschillende culturen en dat probeer ik in mijn schilderijen weer te geven’, vertelt Chris Horemans. ‘Het liefst van al schilder ik portretten, daar kan ik me helemaal in verliezen. In mijn recentste reeks combineer ik verschillende materialen op mijn schildersdoek, hout, papier, hars, telkens in combinatie met olieverf. Die reeks gaat over ‘vergankelijkheid’, en door gebruik te maken van bv. papier op mijn doeken, kan ik het gevoel van vergankelijkheid versterken.’ ‘Daarnaast toon ik ook een reeks over het station van Nijlen, allemaal sfeerimpressies van voor de restauratie.’
‘Ik ben een vrije geest, prettig gestoord en kleurrijk en dat probeer ik in mijn werken te laten weerspiegelen’, lacht Marina Borremans. ‘En ik kan mijn schilderkunst best omschrijven als ‘abstract-figuratief’. Ik hou van abstract maar heb er toch graag steeds iets herkenbaar bij. Ik begin soms zonder plan en volg de gedachten die in mijn hoofd opkomen. Dat zijn de leukste schilderijen om te maken, diegene waar ik mijn gevoel volg zonder op voorhand te weten waar ik ga eindigen.’
‘Ik ben echt content dat we eens naar buiten kunnen komen met ons werk in onze eigen gemeente. En dat samen met mijn twee vrienden die ik al lang ken vanop de Nijlense academie.’
‘In 1963 werd ik in de normaalschool geïnspireerd door een leerkracht om te tekenen, en ik ben sindsdien niet meer gestopt’, zegt Robert van den Brande. ‘Uiteraard heeft tekenen soms op een lager pitje gestaan, maar sinds ik op pensioen ben gegaan, zo’n tien jaar geleden, heb ik me ingeschreven in de academie van Nijlen. Ik volgde al tekenen en nu zit ik in het laatste jaar schilderen. Ik hou er enorm van om buiten ‘plein-air’ te werken. Meestal kies ik dan voor pentekenen, vooral uit praktische overwegingen. Als je buiten gaat schilderen moet je altijd veel gerief meesleuren. Om te tekenen heb ik enkel papier en mijn pen nodig.’ ‘Het is me al meermaals overkomen dat ik op verlof door geïnteresseerde voorbijgangers ben aangesproken met de vraag of ik mijn werk verkoop. Meerdere tekeningen hebben zo de reis terug naar Kessel niet gehaald en hangen nu aan een Duitse of Oostenrijkse muur’, vertelt Robert trots.
‘Tijdens de eerste corona periode maakte ik thuis uit verveling een pentekening. Mijn vrouw heeft me toen de opdracht gegeven er elke dag één te maken. Ondertussen heb ik meer dan 150 corona-tekeningen liggen. Allemaal kan ik ze niet op de tentoonstelling aan de muur hangen. Maar voor de liefhebbers heb ik een kaft gemaakt zodat ze tijdens de expo toch kunnen ingekeken worden.’
Je kan de expo bezoeken in bakkerij ’t Klokske, Kerkstraat 18, Nijlen Enkel toegankelijk met Covid Safe Ticket
vr 19/10 (openingsreceptie 19u-22u) – za 20/11 – zo 21/11 vr 26/10 – za 27/11 – zo 28/11 vr 3/12 – za 4/12 – zo 5/12
vr: 16-20u za &zo: 13u30-18u