Jef, hoe ben je destijds op dit idee gekomen?
Ik had er eens iets over gelezen in de krant, dat een collega-transporteur met zijn vrachtwagen langs scholen ging om dodehoeklessen te geven. Toen dacht ik: “Awel, daar wil ik me als transporteur ook voor inzetten.” Vroeger gingen we zelf naar scholen met een chauffeur en een grote vrachtwagen. We tekenden toen op de speelplaats met krijt of plakten de dodehoekzones af met plakband. Sinds we samenwerken met de politie, is het makkelijker geworden. Zij hebben grote rode zeilen die we kunnen uitrollen, dat gaat veel sneller.
Hoe gaat zo’n les in zijn werk?
Onze chauffeur staat met zijn vrachtwagen bijvoorbeeld op het August Hermansplein of op de parking van het Stapveld voor de school in Berlaar. Hier ontvangt hij op afspraak de kinderen met hun klas. Eerst krijgen ze uitleg over de verschillende gevaren. Het wordt echt duidelijk voor de jongeren wanneer ze één voor één zelf achter het stuur mogen kruipen. Pas dan zien ze of de klas, die achter de vrachtwagen staat, zichtbaar is vanuit de chauffeursstoel of niet.
Vrachtwagens worden door technologie steeds veiliger. Vind je dat een goede zaak?
Elk jaar worden vrachtwagens slimmer en zijn ze verplicht om over veiligheidssystemen te beschikken: rijstrookassistentie, een waarschuwingssysteem bij vermoeidheid of bij gevaarlijk gebruik van de smartphone, intelligente snelheidsassistentie, en dodehoekbeveiliging via sensoren en camera’s. Ik kan dat alleen maar toejuichen, maar uiteindelijk heeft een chauffeur nog steeds maar twee ogen. Iedereen, zowel in als rondom de truck, moet voorzichtig blijven. Elk jaar gebeuren er nog te veel dodehoekongevallen. Na iedere dodehoekles hopen we oprecht dat de kinderen het begrepen hebben en hun gedrag aanpassen in het steeds drukker wordende verkeer.
Ben je zelf lang chauffeur geweest?
Mijn vader reed vroeger met zijn vrachtwagen langs de boeren om melk op te halen en om veevoeders te leveren. Toen ik 16 was, kwam hij na een operatie een lange tijd in bed te liggen. Ik nam toen, ja zelfs op die leeftijd, zijn ronde over. Niet helemaal verantwoord, want ik was nog te jong om een rijbewijs te halen. Maar de zaken moesten doorgaan en mijn vader kon echt niet rijden. Zo is mijn vader 70 jaar geleden met één vrachtwagen begonnen, en nu, onder leiding van mijn zoon Sam, rijden er 18 vrachtwagens voor Hens Transport.
Heb je je nog voor meerdere goede doelen ingezet?
Al vele jaren bieden we directe logistieke ondersteuning aan Stichting tegen Kanker/Levensloop. In het verleden deden we dit ook voor diverse andere goede doelen, zoals de oprichting van Kom op Tegen Kanker Nijlen, SOS Brazilië, Nijlen voor Hodora, … Daarnaast hebben we 34 jaar lang een vrachtwagen beschikbaar gesteld voor de klimtoren van de Para’s. Helaas komt daar binnenkort een einde aan, omdat nieuwe veiligheidsregels het gebruik van de klimtoren bijna onmogelijk maken. In plaats van een receptie te organiseren voor ons bedrijfsjubileum in 2008, hebben we fluovestjes laten maken en deze uitgedeeld aan schoolgaande kinderen. In totaal hebben we 5.000 stuks verspreid, met als doel de veiligheid van de kinderen te verbeteren. Dus ja, om terug te komen op uw vraag: we zullen dit blijven doen, voor zover het mogelijk is.
Je was vroeger niet alleen bekend als Nijlense ondernemer, maar ook als DJ?
Dat klopt, dat was mijn hobby. Tussen 1970 en 1990 speelde ik als DJ Huzaria op vele feesten en bals. Ook in ’t Kelderke onder de Gildenzaal heb ik legendarische feestjes georganiseerd. Mensen die er toen bij waren, zullen zich dat nog zeker herinneren. Het was echt een prachtige tijd.
Vermijd een dodehoekongeval met deze tips (door Sofie Soons van Politiezone Berlaar/Nijlen)
Wist je dat … er jaarlijks meer dan 50 dodehoekongevallen met vrachtwagens gebeuren? Vaak met dodelijke afloop. Wist je dat … elk voertuig een dode hoek heeft? Let dus ook extra op wanneer bv. auto’s, bussen of mobilhomes afslaan of achteruitrijden. Wist je dat … de dode hoek zo’n 70 m2 groot is? De dode of blinde hoek is de grote zone naast de vrachtwagen waar de chauffeur je niet ziet. Dat zorgt voor erg gevaarlijke situaties. Bijvoorbeeld wanneer een vrachtwagen rechtsaf slaat en de fietser zich in zijn/haar dode hoek bevindt. Hou dus steeds voldoende afstand als je achter of naast de vrachtwagen rijdt.
Dode hoek bij vrachtwagens
Er zijn plekken rondom een vrachtwagen waar je als fietser of bromfietser ineens onzichtbaar wordt voor de vrachtwagenchauffeur.
Elke vrachtwagen heeft een aantal dode hoeken. Deze zitten aan de rechterkant, aan de voorkant en aan de achterkant van de vrachtwagen. Dit heeft te maken met het feit dat hij hoog in zijn cabine zit, geen achterruit heeft en zijn achteruitkijkspiegels niet alles zichtbaar maken.
Als voetganger of fietser ben je kwetsbaarder in het verkeer dan vrachtwagenbestuurders.
Het is van groot belang om jonge weggebruikers te sensibiliseren over de gevaren en gevolgen van de dode hoek. Wees je ervan bewust dat het levensgevaarlijk kan zijn om een vrachtwagen snel in te halen bij een kruispunt of rotonde. Dat risico is het nooit waard! Houd daarom altijd voldoende afstand.
Bij de politiezone Berlaar-Nijlen werken we samen met Jef Hens om schoolkinderen te wijzen op de gevaren van de dode hoek. Elk jaar organiseren we een fietsproef, waarbij we eerst de theorie uitleggen en vervolgens de kinderen in de praktijk laten ervaren wat de risico’s van de dode hoek zijn.
Vanuit onze politiezone willen wij Jef Hens hartelijk bedanken voor de prettige samenwerking!
Tips voor zachte weggebruikers
1. Blijf 3 meter achter de vrachtwagen;
2. Zorg dat je gezien wordt, draag een fluohesje en -helm en pimp je rugzak met reflecterende elementen;
3. Blijf aandachtig. Vermijd om met oortjes of een koptelefoon te fietsen/wandelen, zo ben je minder gefocust op de baan en hoor je geen aankomend verkeer. Je wil namelijk zien én horen wat er rond je gebeurt;
4. Maak oogcontact met de vrachtwagenbestuurd(st)er als je stilstaat voor een rood licht. Zo weet hij/zij dat je aanwezig bent in het verkeer;
5. Stop nooit onder of ter hoogte van de spiegels.
Tips voor vrachtwagenchauffeurs
1. Vermijd afleiding achter het stuur zoals je smartphone, roken of je gps instellen;
2. Goed kijken is de essentie! Wanneer je aanrijdt om af te slaan naar de volgende straat, hou dan al in het oog of je zachte weggebruikers passeert zodat je hen eventueel kan voorlaten voor je de straat indraait;
3. Stel je spiegels correct af. De spiegels moeten nauwkeurig en individueel afgesteld zijn op basis van jouw zitpositie;
4. Een dodehoekspiegel of -camera is noodzakelijk, maar blijft slechts een hulpmiddel;
5. Voorzie gesloten zijafscherming. Dit kan verhinderen dat aangereden voetgangers of (brom)fietsers onder de wielen van een vrachtwagen terechtkomen.